quinta-feira, 26 de janeiro de 2012

Automaton / Hugo Paquete / 2011


Automaton: audio and visual installation, Hugo Paquete 20011

Space dynamics / Hugo Paquete / 2007

Artist: Hugo Paquete Title of work: Space dynamics Date of completion: 2007 Technological format: 5,1 digital sound installation Total length of work: 10:00 ( exert ) Presented in the: Digital Art Weeks The Meeting Point between Art, Technology and Culture SoundScape Works ETH Zurich Computer Systems Institute - Switzerland The role of the artist in producing the work: In this work I am interesting in explore the knowledge from the reality and the process of communication that go beyond the common perceptive of that elements, I use elements from the city space to understand the conscience level that we have in the contemporaneity, exploring the notion of space habitability I can construct tension with the public and make a distension of there sound perception of concrete elements in the reality. Exploring notions of dynamic and tension to represent a new city sound representation. Program: Last update: July 03, 2007, at 11:14 AM Sterophonic SoundScape Works.

domingo, 22 de janeiro de 2012

XYZ / interactive sound installation and pirate radio transmitting / Hugo Paquete / 2006 and 2009

Hugo Paquete_xyz_interactive sound installation_Variable_2006 / 2009


Hugo Paquete_xyz_interactive sound installation_Variable_2006 / 2009







































RELACIONAIS XYZ


Nesta pesquisa procuro equacionar a partir da captação de frequências rádio uma reflexão sobre a realidade tecnológica e informacionalista que nos envolve e os subprodutos comunicacionais existentes na contemporaneidade.
Explorando o conceito da informação dissipada ou anti-informação.
Sendo assim com a captação de frequências e estática em “sw” procurei encontrar um elemento representativo da informação existente na realidade mas que no entanto não é processada ou apreendida como elemento concreto devido a sua desfragmentação e imaterialidade espacial, efectuando assim uma analise concreta sobre um fenómeno real que por meio de filtragem instrumental e técnica se transforma, perdendo a suas características comunicativas concretas.
Fundamentando-se como um elemento abstracto e desfragmentado.
Configurando-se como um elemento que apela a fuga ao elemento exótico da caracterização comunicacional e objectual.
A partir desta reflexão, será importante referir que a comunicação é sempre um elemento precário, que se fundamenta num entendimento de um código procedente de um conjunto de símbolos pré-existentes, enquadrados num contesto sócio-cultural.
Estando esta pesquisa plástica apelando a uma reflexão sobre a comunicação, num sentido abstracto, acentuando distanciamentos e rupturas  informacionalistas, tentando fundamentar-se como um código universalista assente na sintetização dos objectos e dos seus códigos.
Dando origem ao paradigma de uma realidade politópica, em que o individuo se enquadra em paradoxo, não apreendendo todos os códigos e informações existentes no sistema, e nos micro sistemas existentes.
Esta pesquisa vem no desenvolvimento de um percurso em que a realidade é explorada, na sua dimensão concreta, mas que por descontextualização espacial dos fenómenos de manipulação, é retransformada e equacionada num outro contexto. Podendo-se referir por vezes uma atitude de ready made sonoplástico.
Testando os limites da relação que temos com a realidade e a forma como a percepcionámos: com mais ou menos antagonismo.
Explorando a relação do receptor e do emissor no seu protagonismo participativo na construção de uma peca ou obra, como nos é apresentada nesta pesquisa onde o receptor manipula a informação existente recriando a sua configuração plástica e simbólica como se de um jogo universalista se tratasse.
Esta peca transporta-nos para uma linguagem depurada e sintetizada com o objectivo de retratar uma estética de paisagens mentais estruturalista, tentando uma relação mais conceptualizada com os objectos em que a partir da lógica atingimos a abstracção.
Onde nada vos é oferecido gratuitamente.
A opção do áudio fundamenta-se com a escolha dos materiais de registo que comportem um carácter imaterial e anti objectualista, capazes de definir registos concretos como os elementos por mim manipulados (frequências e estática da rádio).
A escolha destes elementos relaciona-se com a exploração do conceito do universo informacional existente na realidade, e dos media e das suas emissões anti comunicacionais, porque tudo se prende aos objectos de captura e registo de determinadas realidades existentes ,e não percepcionadas, e nem tudo o que se vê é verdade, e nem tudo o que se ouve é mentira: a única coisa que nos resta é saber que a realidade é um espaço em expansão, numa dimensão física e virtual e que o homem já não é a escala das coisas. Nem o mundo construído sobre as suas proporções.
NOTA: A INFORMAÇÃO SONOPLÁSTICA DESTA INSTALAÇÃO ESTÁ A SER EMITIDA NA FREQUÊNCIA DE 96 / 98 Mhz PARA O PRÍMETRO CIRCUNDANTE DA GALERIA.

HUGO PAQUETE 2006




































sábado, 21 de janeiro de 2012

Spectromorphology / Hugo Paquete / 2010
























Spectromorphology: Composition with artificial Sound waves_3.50x3.50_adhesive, glue tape_Hugo Paquete 2010



surrounding perspectives altered time travels_Plastic and sound spikers electronic components_40x30_Hugo Paquete 2010

Hugo Paquete / Lost Massage / 2003

Hugo Paquete 2003

Hugo Paquete 2003
 Hugo Paquete 2003

Hugo Paquete / r.p.r_seq_error_matching / 2003

























Text: Hugo Paquete 2003


Hugo Paquete / r.p.r_seq_errormatching_variabel dimensions_electronic material sound spikers_2003 Galeria Alvarez, Porto Portugal

Intermedia Installation develop in the Galeria Alvarz, Porto, Portugal


R.p.r (realidade paradoxalmente ruidosa) + (seq-error matching)
In this sound and visual research I analyzed the process of perception of a concrete situation that all the individuals are submitted. I entered a bus travelling in the city from one point to another (A to B and B to A) and I recorded a ready-made sound situation. When I analyzed the sound and I reached the conclusion that the sound of the bus travelling and all the information that existed in that moment was very noisy and abstract. To understand this, it is necessary that we dislocate this phenomenological event in space and time to be able to comprehend all its information in a complete new place without reference. One of the firmaments of this work is the transposition of one element of the bus space to a new environment where we can have a different perception from the whole elements and analyzing all its parts. The transposition of this sound to an empty room give me the possibility to analyze the perception level that I have from reality, because the sound was very noisy on the bus and when I was on the empty room situation I wasn’t able to percept it in the same way. After that moment I got the idea that I was going through reality without analyze information.
Question points: when I went on the bus I couldn’t process all the visual and sonic information, so I made a process of abstraction in my perception. I understood that I was obsolete in contact with the present reality. Maybe we have some mechanism that plum us to an abstract level when we can’t receive all the information from some specific situation. Starting from this conceptual analysis I recorded, the sound of these two bus trips, I divided the sound in two segments (right and left) and I changed the sound frequencies to an independent channel creating a transformation of sound signal. By doing this I transformed their significant object information, passing the field record without transformation on one channel and the transformed on the other one, they split in space where the sound-speakers are applied. Ex: (R=reality / L=transformed) and (L=transformed / R=reality). In the gallery space I placed the sound-speakers from the right broadcasting the real sound and in the left the manipulated sound, in the end of the bus trip the sound split. With this sound-spatial application in the gallery space I can understand my perception of the sound moving by itself from one point to another. The objective of this experiment just makes sense with one receptor because this situation was created to understand the sound in a place and the relation that the receptor have with this element in space. The persons in the installation space approach the sound-speaker of the manipulated sound and when it changes they move too. It was interesting to understand this necessity of abstraction that we perceive. With this sound installation I build a space for a subjective participative experiment. The main objectives of this experiment was to analyze the level of conscience that we take from some information, to research the additive level of abstraction that we are induced when we percept some object, situation, sound, image and the world. Other information that is presented in the gallery wall is an organogram from all the concepts of perception that I took from this analysis of the sound situations, I didn’t present this concepts in words, because it would close the interpretation of the situation and construct a different direction that I didn’t intend to translate, I left everything open this way. I just present a sentence in the end of the organogram that is a reference to the dictum between man, reality and information, exploring the borders of human perception. With this research I explore the understanding that we have from reality and the notion of information and knowledge of that reality, by exploring borders of sound and space, dimension, order, disorder, symmetry, comprehension and perception.

Materials: 27 sound speakers, 3 led panel boards, modified electronics, vinyl.

Dimension: Variable dimensions

2003